Synlighet

Skru på lyset før det blir mørkt

Det blir stadig vanskeligere å drive tradisjonell markedsføring, med god kontroll på målgruppene, spissede kampanjer og retargeting. Våre fremste våpen skrotes, ett for ett. Heldigvis kan du selv sørge for å unngå å havne i mørket💡

Det går på sett og vis mot mørkere tider. Tredjeparts-cookien forsvinner. Stadig flere installerer annonseblokkere, mens ditto færre trykker på den grønne knappen når du på nettsiden din spør dem pent om å akseptere alle cookies. Til og med gamle, gode Google Analytics blir skrudd av i 2023. I tillegg strammes GDPR-skruen til.

Resultat: Vi markedsførere får stadig vanskeligere kår å jobbe under. Billedlig fortalt, skrus ett og ett lys av – og vi blir sittende i mørket, uten hjelpemidlene vi er blitt så vant til.

Les også: Mer MarTech, takk!

Bli i lyset

Dermed er det bare å åpne pengesekken, kjøre på med massekommunikasjon og satse på at i alle fall noen i målgruppen får med seg budskapet ditt? Tida for kirurgisk markedsføring er over!

Nei, heldigvis ikke. Det vil si: Heldigvis ikke, hvis du sørger for å gjøre de riktige grepene nå! Hvis ikke, risikerer du som sagt å havne i mørket – og de fine resultatene du er vant til å rapportere på, vil bli stadig dystrere lesing.   

For: Det finnes alternativer til Google Analytics-varianten som skrus av til neste år. Det finnes alternative måter å tenke på hva gjelder cookies og annonseblokkere. Det krever imidlertid at du legger en plan og er proaktiv. For havner du først i mørket, kan det være krevende å få skrudd på lyset igjen.

Kjartan Høvik i Metro Branding forklarer om MarTech
Kjartan Høvik er leder for Kommunikasjon og synlighet i Metro Branding og følger nøye med på alle endringer som påvirker markedsføringen av våre kunder.

Ikke bli mørkredd

Som ved de fleste andre utfordringer her i livet, handler det om å ta tyren ved hornene: Rett og slett identifisere utfordringene du og din virksomhet står i, hvilke muligheter du har – og hva som er realistisk å få til i praksis. 

Det er ingen grunn til å bli mørkredd. Snarere tvert imot: Framtiden er lys, både for deg som markedsfører og kundene dine – det vi får er atskillig bedre enn det vi forlater. Hvis du gjør ting riktig, vel og merke.

Vi i Metro Branding bistår deg gjerne med å se lyset – det er bare å ta kontakt! 
Kjartan Høvik
Strategisk rådgiver
kjartan@metrobranding.no