Svaret er JA: I dag finnes det effektive måter å gjøre markedsundersøkelser på. Det kan ofte være mer snakk om timer enn dager å skaffe seg relevant innsikt.
Ingenting er mer frustrerende for oss analytiske markedsfolk enn at innsiktsarbeidet må velges bort. Og alt for ofte skjer det fordi det ikke er tid eller budsjett i prosjektet til å prioritere det. Heldigvis finnes det nå effektive og rimelige måter å gjøre markedsundersøkelser på.
I Metro har vi vårt eget verktøy, BrandBooster, som er integrert i mange av våre prosesser. BrandBooster er en web-basert survey som vi bruker til å gjøre kjappe avsjekker på design og kommunikasjon, for eksempel når vi trenger tilbakemeldinger på en logo, pakningsdesign eller et budskap i en reklamekampanje. Typisk vil vi da gjøre en test blant 200 respondenter i det norske markedet. Det er mer enn nok for å få kvalifisert input.
Sammen med vår gode samarbeidspartner Ipsos kan vi også gjøre andre typer undersøkelser på tilsvarende effektive måte. Med verktøyet Brand Check kan vi for eksempel måle merkevarens kjennskap og styrke i markedet, den mentale tilgjengeligheten eller styrken til viktige «brand assets».
Disse kjappe undersøkelsene gir god beslutningsstøtte. De er rimelige, og så lenge du kan klare deg med standardmodulene kan dessuten undersøkelsene gjøres på svært kort tid. Noen ganger bare i løpet av noen få timer.
Ideen bak BrandBooster og Brand Check er at den analytiske tyngden beholdes, men at metodikken er enklere og smidigere, og dessuten basert på standardmoduler. I svært mange tilfeller er dette tilstrekkelig for å gi trygghet til en beslutning. Ikke minst er det et poeng at innsikten kommer kjapt, noe som mange ganger er avgjørende. Du kan ikke alltid vente i ukesvis på å få resultater på bordet.
Andre ganger det naturligvis nødvendig å gå dypere i materien og skreddersy undersøkelser. Dette er en vurdering som gjøres i hvert enkelt tilfelle.
Har du et prosjekt på gang der du gjerne skulle hatt litt mer «kjøtt på beinet» før du tar en avgjørelse? Ta kontakt, så ser vi om det kan løses kjapt og effektivt!
Les mer om innsiktsverktøyet BrandBooster