Frank har lang erfaring fra byråer som McCann, Dinamo, Leo Burnett og The Oslo Company – der han blant annet har jobbet med kjente merkevarer som Maarud, Rottefella, Fargerike og Norgesenergi.
– Jeg elsker denne bransjen. Det skjer alltid noe nytt, og utfordringene står i kø. Nå gleder jeg meg til å jobbe enda mer helhetlig i Metro Branding enn det jeg har gjort tidligere, sier Undheim.
Med over 20 års erfaring i bransjen var det blant annet interessen for andre fagområder som fristet den erfarne kreatøren til Metro Branding.
– Etter å ha holdt på så lenge som jeg, rekker man å være innom veldig mange steder som ligner på hverandre. Jeg har savnet et større fokus på teknologi, og det får jeg her. Vi har alle godt av å bryte ut av det vante, og for min del gleder jeg meg til å jobbe kreativitet i samspill med UX og performance, sier den ferske kreative lederen.
Se også: Slik er det å jobbe i Metro Branding
Byråleder Cathrine Stensland i Metro Branding karakteriser sin nye kollega som en bauta i bransjen.
– Frank har mye å tilføre oss og kundene våre med sin lange erfaring innen B2C og FMCG-markedet, sier hun og legger ikke skjul på at prosessen med å finne rett kandidat til å lede det kreative teamet i Oslo har vært krevende.
– Det er mange flinke kreative sjeler i bransjen vår, men vi så etter en som også kan ta ansvaret for å bygge vekst og der utpreger Frank seg.
Frank ser selv frem til å løfte Metro Branding ytterligere.
– Å forme egen stilling er også noe jeg har ønsket en lengre periode. Jeg har på mange måter alltid kommet til dekka bord. Særlig når det gjelder en vekstprosess. Det er som oftest andre som har drevet med vekst, også har jeg kun levert innenfor dette. Det er gøy å få ansvar for å bygge vekst selv, i tillegg til å levere som kreatør som jeg alltid har gjort.
Erfaring betyr ikke fasit
Selv etter alle årene har ikke Frank tenkt på å forlate byrålivet. Her har han tilbrakt hele sin yrkeskarriere, hvor det er kundene som stort sett holder han fast:
– Noe av det kuleste er at uansett hvor lang erfaring du har så finnes det ingen garanti for at man har rett. Erfaring betyr ikke nødvendigvis fasit, for det er tross alt mennesker vi jobber med. Jeg digger at vi aldri blir utlærte, sier han.
Slik lykkes du med employer branding
Sammen i hver vår by
Frank får sin hovedbase i det høyeste bygget i rekken på Barcode, men ser frem til å samarbeide med hele byrået.
– I Metro Branding får jeg et spennende miljø som har en litt annen tankegang enn mange andre. Byråene som kun er lokalisert innerst i Oslogryta bærer preg av å gjøre det samme som hverandre, med de samme type kreatørene og de samme konsulentene.
Selv om Metro Branding har nesten alle kundene sine i Oslo og kontoret her har vokst i rekordfart, tror jeg det er bra for byrået at det ble grunnlagt i Sandefjord. Det skaper et perspektiv mange andre mangler. Det er derfor godt å også komme seg litt ut av hovedstaden, til tross for utsikten jeg har fått fra kontoret i Oslo, forteller han.
Full fart fra start
Siden oppstart i august har ikke den kreative lederen ligget på latsiden i den nyopprettede stillingen:
– Noen ganger kan man jo tenke ‘hvorfor holder man på med dette?’. Jeg er jo en fyr som liker å gønne på når jeg først får en oppgave. Den beste måten å starte i en ny rolle er alltid å begynne å jobbe med en gang. Så langt har jeg ikke ført så mange interne timer, for å si det sånn, sier Undheim og avslutter:
– At jeg kunne starte å jobbe ordentlig såpass raskt var mye takket være selve oppstartsprosessen. Alt det praktiske var i orden allerede før jeg startet, som var utrolig deilig. Særlig moro var det å bli overrasket med en splitter ny Mac på hotellrommet etter endt sommerfest. Det kaller jeg et ordentlig nachspiel!