Jotun har relansert sine globale nettsider, og Metro Branding fikk i oppdrag med å hjelpe Jotun med å definere det strategiske rammeverket og konseptet for de nye nettsidene.
Besøk nettsidenDa Jotun kom til Metro Branding i 2021 var de godt i gang med å utvikle et nytt digitalt designsystem. Men strategien, konseptet og brukeropplevelsen på hvordan den nye Jotun.com på en bedre måte, og med et globalt perspektiv, skulle struktureres og presentere konsernet var ikke definert. Det var også viktig å finne en god måte å løfte frem områder som karriere, bærekraft og innovasjon.
Et viktig mål var å skape en «One Brand/Jotun Experience», og få frem de fire verdiene som danner «the penguin spirit». De nye sidene skal bidra til å posisjonere Jotun som en førsteklasses leverandør, en ansvarlig innbygger og en attraktiv og spennende arbeidsplass.
Det aller første vi startet med var å skaffe oss ny og fersk digital innsikt fra de viktigste målgruppene. Vi gjennomførte en rekke brukerintervjuer i ulike land, for å bedre forstå behov, ønsker og avdekke digitale mulighetsrom. Når vi hadde fått tilstrekkelig innsikt, jobbet vi sammen med Jotun i effektive designsprinter med en tverrfaglig og internasjonal prosjektgruppe.
Dette sikret at vi hadde med oss det globale blikket i alle deler av prosjektet. I designsprintene jobbet vi med å strukturere innsikten og kunnskapen vi hadde, kartla målgrupper og kundereiser, og gjennom brukerhistorier fikk identifisert brukerbehov og viktige kjernesider for ny løsning.
Når innsikten og det strategiske rammeverket var etablert, gikk vi i gang med å konseptualisere den nye brukeropplevelsen. Vi utviklet en ny og forbedret innholdsstruktur og tok i bruk Jotun sitt nye designsystem for å bygge det nye konseptet. I arbeidet ble det også jobbet med tone of voice og rådgivning rundt relevant innhold.