Det er ikke hver dag man har muligheten til å være med på å lansere en verdensnyhet. Men når Gyproc® nå har åpnet sin helelektriske gipsplatefabrikk i Fredrikstad, er det ingen grunn til å holde tilbake stortromma. Fabrikken er den første i sitt slag, og den vil få merkbar betydning for CO2-avtrykket til byggebransjen.
«Gips er gips – det er ikke så nøye hvilken leverandør du kjøper fra». Det er en allmenn oppfatning, både i byggebransjen og hos folk flest. Men når Gyproc nå har elektrifisert sin gipsplateproduksjon i Fredrikstad, er det mildt sagt en feiloppfatning.
I motsetning til andre gipsplatefabrikker, som bruker gass som viktigste energikilde, er produksjonen i Fredrikstad helt fri for CO2-utslipp. Det gir et umiddelbart CO2-kutt på 23 000 tonn i Fredrikstad, noe som tilsvarer rundt 14 000 bensinbiler, sammenlignet med om fabrikken skulle ha benyttet gammel teknologi. Men viktigst av alt: Bygg som bruker gipsplater fra Fredrikstad vil få et merkbart kutt i sitt klimaavtrykk.
Utfordringen vi fikk fra kunde: Hvordan i all verden forteller vi denne gladnyheten til markedet?
Kampanjen skal løse flere oppgaver:
Med dette som utgangspunkt, har vi sammen med kunde gjort en tydelig målgruppeprioritering: I første omgang har vi valgt å konsentrere oss om eiendomsbesittere, arkitekter og rådgivende ingeniører. Vi har utviklet et distinkt kommunikasjonsunivers, hvor vi har benyttet oss av 3D-modeller og mye bevegelse. I tillegg har vi også laget en stor innholdspakke, bl.a. med utstrakt bruk av video. Metro Branding står også for medierådgivingen for kampanjen.
Vi har satt tydelige mål, både for kjennskap og kunnskap om merkevaren. Begge deler måles av Prognosesenteret, fire ganger i året. Det gir oss en god og tett sekundering på resultater. Vi måler også digitale KPI-er. Og naturligvis er kundens «salg» og «leads» viktige måleparametere. Kampanjen skal gå gjennom hele 2023 og utover i 2024, med varierende grad av markedstrykk.
Gyproc er en internasjonal merkevare (eid av Saint-Gobain), og deler av kampanjen skal brukes internasjonalt. Der er også kjennskap og kunnskap til merkevare en viktig KPI å måle på.