Annonsering

Bygg merkevaren med Snapchat

Har du ikke inkludert Snapchat i markedsmiksen ennå? Da er det på høy tid - også om du jobber B2B!

Tiden da Snapchat bare var en kanal for «kidsa» er forbi. Godt over halvparten (64 prosent) av Norges befolkning over 18 år er på Snapchat, ifølge Ipsos.

Ikke rart  markedsførere har fått øynene opp for denne annonsekanalen, som fortsetter å vokse. Ifølge den europeiske undersøkelsen om innholdsmarkedsføring er Snapchat nå blant topp fem viktigste kanaler for innholdsmarkedsføringi Norge.

Men hva skal egentlig til for å lykkes med sponset innhold på Snapchat? Det har vår sosiale medier-ekspert, Silje Tvetene Langerud svaret på.

– Først og fremst, lag ekte og autentisk innhold – ikke glossy reklame, sier hun. Tenk over hvordan du selv responderer på sponset innhold du får opp i din egen Snapchat-konto. Hvilke reklamer irriterer du deg over? Hvilke fanger blikket ditt?

 

– Folk flest er lei av skrikende reklamer, vi ønsker å oppleve reklamen som «en snap fra en venn», og at budskapet er nyttig for oss – som all innholdsmarkedsføring for øvrig, sier Silje – og referer til Snapchats egne fem gylne regler:

1. Lag tipp-topp annonser på fem sekunder eller mindre
De to første sekundene avgjør om seeren er villig til å se hele annonsen din eller ikke.

2. Fokuser på hva målet egentlig er for annonsen
Målet må fremstå tydelig for brukeren. Er det for eksempel å få trafikk inn til nettsiden? Å få seeren til å laste ned appen din? Eller kanskje merkebevissthet?

3. Fokuser på ett enkelt budskap per annonse
Seeren mister interessen hvis det er for mye informasjon på de få sekundene de er villige til å bruke på deg.

4. Bruk lyd/musikk
De fleste er allerede i et «lyd på»-modus når de scroller gjennom snapper fra venner. Og tenk på hvor mange unge som «alltid» sitter med en airpod i øret …

5. Unngå for mange scener
Det skal føles som en vanlig Snap, så bruk en sammenhengende video. Det skal se ekte ut.

Les også: Hvordan skape engasjement på Instagram – 6 tips!

Ta Snapchat-sertifisering

Silje anbefaler alle som skal jobbe med sponset innhold på Snapchat å ta sertifiseringen, som hun selv selvsagt har tatt. Sertifiseringen for  Snapchat er selvfølgelig tilgjengelig på nettet og består av flere kurs/kapitler. I hvert kapittel blir du introdusert for nye temaer, og ekte caser/eksempler fra Snap, der du ser hvordan store merkevarer fra hele verden har hatt suksess med sine kampanjer. På slutten av hvert kapittel får du noen spørsmål, med svaralternativer – for å sjekke hva du har lært.

Silje Tvetene Langerud, spesialist sosiale medier i Metro Branding
Silje Tvetene Langerud er Spesialist sosiale medier i kommunikasjonsbyrået Metro Branding.

Snapchar når du jobber B2B?

Silje er fast bestemt på at Snapchat kan være en ypperlig kanal, også om du jobber B2B. Hun har selv vært ansvarlig for B2B-kampanjer med stor suksess.

– Selv om segmenteringsmulighetene på Snap enn så lenge er litt begrenset i forhold til for eksempel Facebook, Instagram og Google, kan også B2B-bedrifter nå ut med sine budskap til relevante målgrupper.

– Jeg vil ikke anbefale å gå i dybden på en tung faglig løsning, men i stedet bruke kanalen for å bygge «top of mind» hos målgruppen og engasjere dem med enten filter, linser eller spennende Snap Ads uten å rope «løp og kjøp».

– Arrangerer du workshops eller kundeseminar, eller deltar med stand på en messe, kan for eksempel et tilpasset filter til arrangementet være noe deltakerne setter pris på og synes er gøy – samtidig som det skaper merkebevissthet og viral spredning, sier Silje.

– Snapchat er en veldig bra kanal for å bygge merkevare B2B. Alle bedrifter har en historie å fortelle, og det er også det Snapchat handler om. Alt i alt, bruk Snap som én del av kanalmiksen, du trenger ikke legge alt kruttet der. Tenk helhet med andre SOME-kanaler, sier hun og trekker frem en omfattende kampanje – Glava® Ung og lovende – der Snapchat var et av mange virkemidler.

Alle kan annonsere på Snapchat, men …

Selv om alle i utgangspunktet kan håndtere Snapchat-annonsering på egenhånd, trekker Silje frem noen fordeler ved å samarbeide med et byrå.

– Snapchat kom med sin Ads Manager i 2018. Den gjør det mulig for alle å teste ut annonsering selv, enten som bedrift eller enkeltperson. Men fordelene med å bruke et byrå er jo at du får noe mer med på kjøpet. Helhetlig kompetanse om langsiktig merkevarebygging, strategisk kommunikasjon, innholdsmarkedsføring og digital synlighet må også til hvis du vil lykkes med Snapchat, understreker hun.

– Hvis du skal bruke Snapchat som et ledd i å bygge merkevaren din, trenger du mer enn morsomme, kreative poster og riktig segmentering på sikt. Det er viktig å tenke helhet og sørge for at aktivitetene du gjør på Snapchat er forankret både i kanalstrategien og merkevarestrategien. Ønsker du å lage linser, spill og den type ting, kreves dessuten hjelp fra noen som kan kode, sier Silje.

Silje er spesialist på sosiale medier i Metro Branding, og hjelper noen av Norges sterkeste merkevarer digitalt. Les også hennes 6 tips for å bygge merkevare på Instagram.

Ønsker du å følge mer med på hva vi driver med? 👀 Meld deg på vårt nyhetsbrev!