Design

Designtrender som jobber for merkevaren din

Har du tenkt på at design kan spre positivitet, virke motiverende og bidra til fremtidsoptimisme? Valg av designuttrykk forteller mye om hva merkevaren din ønsker å bety i den tiden vi lever i.

Designtrender kommer og går og varer ikke nødvendigvis lenge. Likevel er det viktig for oss som byrå å følge med på det som til enhver tid rører seg av designuttrykk. Det betyr ikke at din merkevare stadig bør tilpasse seg til nye trender, men heller motsatt; at vi til enhver tid kan gi råd om hvordan trendene kan tilpasses din merkevare og være med på å styrke den.

Her kommer fem designtrender som gjør en viktig jobb for de merkevarene de representerer.

1. Druk dempede farger

Når dristige farger må vike plassen for mer dempede fargetoner, er det et uttrykk for å ville kommunisere på en mer menneskelig måte. Ikke høylytt og fargesterkt, men mer vennlig og inspirerende.

Dempede farger er farger som blandes med hvit eller svart base. På den måten fremstår de nedtonet og roligere. Slike farger er tettere på det vi finner i naturen og oppleves derfor som trygge og ekte.

I NKIs visuelle identitet bruker vi dette fargeuttrykket aktivt for å oppnå det som er nedfelt i deres strategiske plattform: En inspirerende, personlig og motiverende stil og tone.

NKI design

Se mer fra kjennskapskampanjen for NKI

2. Skap den ekte følelsen i fotostil

Kundene har forandret seg. Med egne mobilkameraer er kompetansen på å skille det ekte og troverdige fra det oppstlite og poserende, blitt skyhøy. Fokus på ekte mennesker og mindre iscenesatte miljøer skaper derfor et ærlig uttrykk og en opplevelse av å forstå kunden bedre. Med et bevisst forhold til film- og fotostil kan det utgjøre en stor forskjell for å få til dette.

For Bertel O. Steen har vi jobbet med å fram den ekte følelsen gjennom fotostilen: De ekte øyeblikkene, de naturlige fargene og det nordiske lyset.

Bertel O. Steen fotostil

Visuell identitet og fotostil for Bertel O. Steen.

3. Typografi-mani og lek med skrifttyper

Vi leser stadig mindre og tolker stadig mer i en miks av medieuttrykk. Å nå fram med et budskap kan være en real utfordring. Dette har satt typografien på prøve mer enn noen gang og her skjer det mye! Vi ser stadig flere visuelle identiteter med egendefinerte skrifttyper og vi ser en eksplosjon i bruken av typografi – og levendegjøringen av denne på skjerm.

Med typografiske løsninger kan du skjære gjennom den visuelle støyen og få fram budskapet. Skrifttyper gjør derfor en superviktig jobb i å fange oppmerksomheten og holde på den. Den kan ose av selvtillit, overraske, og skape det rette humøret også.

Elfiksern design

Ny visuell identitet for elektrotjenesten Elfiksern.

4. Kombiner realisme og flatt design

Å kombinere virkelige objekter med flatt design skaper en innramming som blir både estetisk og leken på samme tid. Det kan være effektfullt i mange sammenhenger, men egner seg svært godt til merkevarer innenfor trend-, mote-, helse-, skjønnhet og velværesegmentet. Produktene fremstår tydelig mot flate bakgrunner og det kan lekes med former og elementer.

I Blush sin visuelle identitet har vi kombinert flatt navnetrekk med lekne kombinasjoner og delikate bakgrunnsfarger:

Se mer av den nye visuelle profilen for Blush

5. Vis mer – illustrer!

Illustrasjon er blitt et stadig viktigere verktøy i merkevarebyggingen. 3D og isometriske illustrasjoner blir mer og mer populære, og kombinert med bevegelsesdesign gir det spennende muligheter.

Illustrasjon er forståelig på alle språk. Det fanger oppmerksomheten og setter fokus på det som er viktigst. Komplekse prosesser kan ved hjelp av illustrasjon bli forståelige på en enkel måte.

Se hvordan vi har jobbet med illustrasjon for GLAVA®:

Illustrasjon for GLAVA
Ønsker du å følge mer med på hva vi driver med? 👀 Meld deg på vårt nyhetsbrev!