Fagprat

Gi liv til
merkevaren din

Hvordan kan animasjon hjelpe merkevaren din til å skille seg ut, reflektere dens verdier og styrke kundeforholdet?

Animasjon er et viktig verktøy for å formidle merkevarens personlighet, identitet og gjenkjennelse, og bør brukes like konsekvent som logo, fargepalett og typografi.  

I Metro bruker vi animasjon som en stor del av prosessen når vi utvikler visuelle identiteter.  Dermed får merkevaren også en bevegelsesidentitet – et definert regelverk på hvordan den beveger seg. 

Jordan Håndverk bevegelsesidentitet

 

Bevegelsesidentiteter sikrer en konsekvent merkevareopplevelse på tvers av alle plattformer, og setter tonen for merkevarens brukerforhold. Hvordan merkevaren beveger seg er en essensiell del av det å bygge tillit og skille seg ut i et digitalt marked. 

Bevegelsesidentiteter 

En bevegelsesidentitet kan inkludere flere elementer, som logoanimasjoner, tekstanimasjoner, overganger og mye mer. Disse elementene er definert som animasjonsprinsipper: Et sett med retningslinjer som dikterer hvordan de skal bevege seg i forhold til hastighet, «easing» og timing.

NDLA animasjonsprinsipper

NDLA bevegelsesidentitet

Disse animasjonsprinsippene er inkludert i en identitetsmanual, og viser eksempler på bruk og definerte regler. Elementene er deretter omgjort til brukervennlige malverk, noe som sikrer en konsekvent identitet og gir enhver designer et bibliotek med tilgjengelige ressurser for den merkevaren.

Autosync bevegelsesidentitet

Hvordan tenke animasjon? 

Her er noen spørsmål som er retningsgivende når du skal utvikle en merkevares bevegelsesidentitet: 

  • Hva er personligheten til merkevaren? Er den morsom og leken? Elegant og smidig? Luftig og ren?  
  • Hva er budskapet? Finnes det en bevegelse som kan fange historien eller bakgrunnen til merkevaren? 
  • Hva er visjonen? Skal merkevaren engasjere og vekke energi? Skal det informeres? 

Alle svar kan brukes og formidles gjennom bevegelse, og bli med på å lage et konsekvent, effektivt og engasjerende uttrykk til din merkevare.  

Vil du høre mer om hvordan animasjoner kan styrke merkevaren din? Kontakt Anette
Anette Holtan
Strategisk rådgiver/kundeopplevelse
anette@metrobranding.no