Google er Norges mest brukte søkemotor, og trafikk i Google er ofte den viktigste trafikkilden til nettsteder og bedrifter. Er du usynlig i Google er du praktisk talt usynlig for alle.
Les også: Det ledere ikke vet har de ikke vondt av
– Å jobbe med søkemotormarkedsføring er utrolig gøy, fordi små justeringer kan utgjøre enorme forskjeller i salget, sier Maren Qvale, fagansvarlig for digital synlighet i Metro Branding.
Maren har jobbet med performance marketing før det i det hele tatt ble et fag. Hun hjelper noen av Norges største og sterkeste merkevarer med å prestere godt i digitale kanaler, og er rådgiver for både innholdsprodusenter, UX-designere og utviklere.
– Den direkte sammenhengen mellom å rangere godt i Google når noen gjør et søk etter din tjeneste, og omsetningen i nettbutikken, er helt vanvittig. Du er nødt til å være til stede der folk leter, vi kaller det riktig digital beliggenhet, forklarer Maren.
Godt innhold er avgjørende
Kim Nygaard er senior digital rådgiver i Metro Branding, og jobber i skjæringspunktet innhold og synlighet.
– Godt innhold er selve essensen av søkemotoroptimalisering. Det handler om hvordan du skriver på nettsiden din, ikke bare om hva du skriver om. Denne kombinasjonen er nøkkelen for god synlighet i søk.
– Lag innhold som trigger mennesker, men som også søkerobotene enkelt kan finne, enten det dreier seg om tekst eller video, sier Kim.
Slik gjør du det i praksis
Nå har du muligheten til å lære deg hva som påvirker det organiske (gratis) søkeresultatet, og hvordan du kommer i gang med betalt søk (annonser) i Google. For selv om du følger alle rådene fra dette kurset i søkemotormarkedsføring, kan vi ikke love deg organiske topplasseringer på alle viktige søkeord. Ofte er det nemlig lurt å supplere med annonser.
– Google Ads i riktig kombinasjon med søkemotoroptimalisering er oftest det som gir best effekt, sier Maren.
Sammen med Kim vil hun gi deg en god grunnforståelse for både betalt og organisk markedsføring i Google.
Meld deg og din bedrift på i dag!