Fagprat

Hvordan skape engasjement på Instagram?

Her er 6 tips for merkevaren din på Instagram

Instagram kan tilpasses de fleste bransjer og brukes i både B2C og B2B for å styrke merkevaren din. Det at kanalen fylles med mer og mer innhold, gjør det utfordrende for bedrifter å bli synlig og skille seg ut.

Her er seks gode tips for deg som er i startgropen:

1. Ha en tydelig visuell profil

Dette er en viktig start. Hvem er du, og hvordan vil du fremstå? Mulighetene for utforming og layout er mange, og her vil du garantert bli inspirert.

Visuell profil på Instagram: Nøye gjennomtenkt for vår kunde Tvetene Blomstersenter.

2. Ha en god og oppdatert bio

Her er der begrenset plass, og du kan kun ha én link, for eksempel til bedriftens nettside. Lenken kan byttes ut så ofte du vil. Skaff deg gjerne en egen emneknagg (#) for bedriften, som du oppfordrer andre til å bruke. Enmeknaggen legger du også i bioen, og bruk inntil 2-3 faste.

Bio på Instagram: Vår kunde Tenk Sandefjord bruker både lenke til nettsiden og egen emneknagg i bio.

3. Finn #-favorittene

Gjør research på bruken av emneknagger. Hva søker målgruppen etter, og hvilke relevante # blir mye brukt og fulgt? Dette er viktig for å øke synligheten, siden vi i dag også kan følge emneknagger.

Emneknagger: For GLAVA har vi gjort research for å finne relevante emneknagger mange søker etter.

4. Post kontinuerlig

Skal du først være på Instagram bør du poste godt, relevant innhold ofte. Siden bilder og video dominerer kanalen mer enn tekst, er det viktig å skape et blikkfang.

Ha en rød tråd gjennom innholdet. Det er viktig med en tydelig kanalstrategi i bunn, med konkrete mål og en visjon om hvordan bedriften ønsker å uttrykke seg gjennom innholdet. Hva står du for og hva er din stil og tone? Da blir det så mye lettere når du først kommer i gang.

5. Bruk stories i kombinasjon med vanlige poster

Kommunikasjon i sosiale medier handler om dialog (nei, ikke monolog!) med målgruppen. Her er stories perfekt! Du kan kjøre meningsmålinger, stille spørsmål eller få seerne til å stille deg spørsmål. Du kan tagge personer og steder, og rett og slett lage mye gøyalt og engasjerende video/bildeinnhold. Du kan gi sneak peaks på nyheter og ting som rører seg i bedriften, og du kan kjøre konkurranser.

Dette er en kanal hvor kundene ønsker å se en mer uformell side av bedriften din. De vil skape en relasjon til deg. Tør å utfordre deg selv og de ansatte, og by litt på dere selv. Kundene vil elske dere for det!

Instagram stories: Her finnes det mange muligheter, blant annet å lage enkle spørreundersøkelser som denne.

6. Annonsering – et kapittel for seg selv

Vi skal gi deg en egen bloggpost om annonsering på Instagram senere. Men la oss bare slå fast: dersom du ønsker å bli synlig, er det nødvendig å kjøpe seg plass i feeden. Bedrifter fra hele verden kjemper om plassen i feeden til kundene dine!

Du må prøve og feile!

Alt i alt må du finne ut av hva som fenger og fungerer for akkurat dine målgrupper. For det er faktisk sånn at det hverken er du heller din bedrift som definerer hva som fungerer i sosiale medier – det er det kundene dine som gjør. Kast deg ut i det, feil og start på nytt. De som våger, vinner heller ikke.

Ønsker du å følge mer med på hva vi driver med? 👀 Meld deg på vårt nyhetsbrev!