Fagprat

Ikke kast bort pengene dine på Facebook

6 tips for å lykkes med Facebook-annonsering

Facebook er uten tvil en fantastisk plattform for markedsføring – hvis det gjøres riktig.

Dessverre tenker alt for få godt nok gjennom hensikt, mål og innhold – som må på plass for å lykkes skikkelig med en Facebook-kampanje. Et godt kreativt konsept bør dessuten ligge i bunn.

Her er en liste for at du skal unngå å kaste bort pengene dine på annonser som ikke fungerer:

1. Definer målet

Ved å ha et tydelig definert mål, vil du lettere kunne måle kampanjens suksess. Vet du egentlig hva du vil oppnå med det du poster på Facebook?

2. Innhold, innhold, innhold!

Short and snappy – du har under 2,5 sekunder på å engasjerte med en Facebook-post, så kom til poenget. Den optimale tekstlengden på en post er mye diskutert, holder du deg mellom 80-100 tegn oppnår du god spredning. Bruk av passende emojis kan hjelpe til å fange oppmerksomheten, så vær kreativ.

3. Image is everything

Uten gode bilder på plass er ikke landingssiden din særlig spennende eller relevant. Bildet er dessuten annonsens blikkfang. Bruk tid på å finne det rette bildet. Unngå å bare bruke Shutterstock-bilder, ta i stedet gode bilder selv eller bruk en fotograf.

Husk også Facebooks regel om at du ikke skal bruke mer enn 20 prosent tekst i bildet, for å sikre god spredning. Usikker på om bildet ditt er innenfor? Her tester du bildet.

Video er også et viktig format på Facebook, så bruk det for alt det er verdt. Ser algoritmene at videoen din er relevant, vil den bli løftet frem og få mer synlighet.

Hvordan skape engasjement på Instagram?

4. Skal du virkelig ha en konkurranse?

Konkurranser på Facebook er populære, skal vi tro omfanget av dem. Men virker det? Det hjelper ikke med likes og delinger dersom det ikke fører til noe mer for deg som avsender. Gå tilbake og tenk over målet. Oppnår du det du vil med en konkurranse?

Hvis du skal gjennomføre en konkurranse, husk at det er strenge krav til konkurranser på Facebook. Holder konkurransen din seg innenfor reglene? Facebooks vilkår finner du her.

5. Likes gir ikke penger

Det er nok av bedrifter som oppfordrer til lik og del. Ikke misforstå, engasjement er topp, men likes i seg selv gir ikke penger i kassa. Fokuser heller på å skape godt innhold som her interessant for din målgruppe. Gi dem et initiativ til å klikke seg videre til nettsiden din for å finne ut mer. På den måten bygger du en positiv relasjon, hvor den potensielle kunden sitter igjen med en følelse av å ha fått noe mer enn bare en morsom GIF eller salgsplakat i ansiktet.

Pass på at landingssiden har et klart konverteringsmål, eller i det minste drar besøkere videre rundt på nettsiden, ved å legge til forslag til relaterte produkter eller artikler/bloggposter.

6. Alltid teste!

Hvordan vet du hvilket budskap som fungerer best til hvilken målgruppe? Dersom du ikke bruker annonseadministrasjon i Facebook Business Manager (annonseverktøyet til Facebook), går du glipp av viktig kunnskap. Mulighetene for å teste målgrupper og budskap er mye større her, enn direkte på Facebook-siden. Bare ved testing kan du være sikker på å få mest mulig ut av hver eneste krone du investerer i ved å annonsere på Facebook.

Så før du tenker «nå kjører vi på med en Facebook-kampanje igjen», tenk deg om en gang til!

Utarbeid mål, jobb med innholdet, bildene og videoene, og ha en tilpasset landingsside som annonsen skal føre til på plass. Test ut forskjellige målretninger og analyser resultatene før du satser de store pengene. Da er grunnlaget for å lykkes med Facebook-kampanjer lagt.

Vil du vite mer om annonsering på Facebook og andre sosiale medier? Snakk med Anette
Anette Holtan
Strategisk rådgiver/kundeopplevelse
anette@metrobranding.no
Ønsker du å følge mer med på hva vi driver med? 👀 Meld deg på vårt nyhetsbrev!