BrandBooster

Innsiktsarkitektur – kunnskap satt i system

Du sitter med masse rapporter og studier, men hvordan sortere alle funn og trekke ut det som faktisk er nyttig?

Det ligger et betydelig fortrinn i å kjenne kundene sine bedre enn konkurrentene. Grunnleggende innsikt om markedet er avgjørende for å utvikle effektive strategier og konsepter.

Et første skritt når vi i Metro starter et nytt kundeforhold, er derfor å be om å få oversendt alt av foreliggende markedsinnsikt. Kunnskap er (markeds-)makt, og i første omgang handler det om å sette kunnskapen i system – og eventuelt avdekke innsiktshull.

Få en GRATIS modell for innsiktsarkitektur! Bare fortell oss hvor vi skal sende den.

Et virvar av rapporter og studier

Noen ganger kan volumet av rapporter og studier være overveldende. Kanskje nettopp derfor blir gjerne innsikten raskt glemt, og læringseffekten av ditto liten verdi. Ulike rapporter fremstår som frittstående datapunkter, uten sammenheng og læring på tvers. Noen problemstillinger er belyst flere ganger i ulike rapporter, mens andre ikke er undersøkt. Viktige funn og læringer eksisterer som anekdoter hos direkte involverte, uten å bli grundig diskutert og delt med resten av organisasjonen.

En praktisk løsning for å få mer ut av innsikten er å jobbe ut en tydelig innsiktsarkitektur.

Sorter og trekk ut essensen

Innsiktsarkitektur er kort fortalt en hierarkisk struktur for å sortere ulik innsikt. Den tar utgangspunkt i de strategiske målsetningene til selskapet ditt og hvilke sentrale spørsmål markedsinnsikt kan gi svar på.

Under er det beskrevet en generisk innsiktsarkitektur vi bruker i Metro for å sortere all innsikten vi har fått oversendt. Innsiktsarkitekturen beskriver ulike nivå av spørsmål vi ideelt sett bør ha svar på for å hjelpe kunden å utvikle og forvalte merkevaren på en god måte, og hvilke typer innsikt som typisk svarer på disse spørsmålene.

Våre tips

I praksis må innsiktsarkitekturen tilpasses hver enkelt bedrift, men denne generiske strukturen vil være et godt utgangspunkt for de fleste.

De færreste bedrifter har budsjetter til å dekke alle nivå av denne strukturen. Det er heller ikke poenget. Noen spørsmål er også vanskelig å innhente gode svar på. I praksis vil det imidlertid være bedre å gi en kvalifisert gjetning (basert på intern erfaring) på et spørsmål man vet man burde hatt svar på, enn å ignorere det.

Innsiktsarkitekturen er et praktisk verktøy for å sortere og vurdere kvaliteten på markedsinnsikten og identifisere åpenbare innsiktshull. Den kan hjelpe å effektivisere innsiktsarbeidet, siden du unngår å besvare spørsmål du allerede har gode svar på.

Hjelp til å strukturere innsikten din? Få modell for innsiktsarkitektur rett i innboksen!

Innsiktsarkitektur kort oppsummert:

  • Definer hvilke spørsmål du burde hatt svar på - og kategoriser disse etter tematikk
  • Hvilke av spørsmålene har du gode (objektive) svar på?
  • Hva mangler du svar på eller burde ha belyst bedre?
  • Kvalifisert gjetning er bedre enn å ignorere problemstillingen!
  • Sørg for å holde oversikten levende og oppdatert!
  • Legg til rette for jevnlige evalueringer: Hva kan vi lære av innsikten? Går vi i riktig retning?
Ønsker du å følge mer med på hva vi driver med? 👀 Meld deg på vårt nyhetsbrev!