Inspirasjon

La oss lage noe for mennesket – ikke «brukeren»

Vi kommer til å tilbringe cirka 40 prosent av vårt våkne liv i kontakt med en skjerm. Det tilsvarer rundt 8000 dager, og nesten 21 år. Vi kommer til å ha mer hudkontakt med skjermer enn med menneskene vi er glade i.  

Digitale hjelpemidler brukes til alle døgnets tider. Du våkner av en alarm på mobilen og klokka gir deg svar på hvor godt du sov. Du sjekker sosiale medier, de siste nyhetene og hvordan været blir mens du spiser frokost. Billetten til bussen er tilgjengelig på telefonen din og podkasten du liker er klar i det du putter AirPodsa i øra. Og det er bare den første timen etter at du våknet.

La oss ikke diskutere om det er bra eller ikke. Det er bare sånn det er. Og det er sånn det alltid kommer til å være. Når alt er så tilgjengelig, gir vi det ikke fra oss. Tenk bare over de gangene du har gått fra mobilen hjemme og umiddelbart får en liten følelse av angst.

Vi har funnet en modell som funker

Å designe brukeropplevelser har forandret seg mye de siste årene. Tidligere var det om å gjøre å lage noe fett i Flash. I dag tar vi valg basert på data, best-practice og finjusterer font-størrelser som skal fungere over uendelig mange skjermstørrelser.

Vi som jobber med utvikling av nettsider elsker rett og slett data, brukertesting og den innsiktsbaserte UX metodikken. Fordi godt design skaper gode brukeropplevelser. Over tid har vi skapt vår egen lille tegneblokk med faste rammer vi vet fungerer, der vi fyller inn farger og er nøye med at vi ikke går utenfor linjene.

Metodikk, best practice og “regler” for hva som er en god brukeropplevelse har skapt gode resultater. Men vi kommer ikke utenom at det også har skapt en digital verden hvor mye ser og oppfører seg helt likt.

Kanskje må vi spørre oss selv om vi har mistet noe på veien? 

Det er ikke de gode brukeropplevelsene vi husker 

Vi husker ikke gode brukeropplevelser alene. De har blitt en naturlig del av hverdagen vår. Hygienefaktorer. Noe vi forventer. Vi applauderer ikke lenger Vipps fordi det er så enkelt. Men irriterer oss over lignende tjenester som ikke er det.

Vi som er designere utvikler produkter, tjenester, apper og nettsider som andre muligens kommer til å bruke mye tid på. Kanskje mer tid enn på menneskene rundt seg. Er det ikke da vårt ansvar å lage noe som ikke bare er enkelt å bruke, men som også skaper en god følelse?

Så, når vi står klare for å utvikle en ny nettside, eller lansere en app – hvordan går vi frem for å finne tilbake litt av den magien vi har mistet i jungelen av regler, optimalisering og KPIer?

Finn kjernebehovene

Det første du bør gjøre er å definere et kjernebehov. Nett-prosjekter har ofte mange deltagere som alle har ulike ideer om hva som er viktig. Alle disse tingene er viktig for de som er med i prosjektet, men ikke nødvendigvis for personene som faktisk skal bruke det du lager.

Når alle funksjoner og all informasjon blir like viktig skapes det raskt en følelse hos brukeren om at ingenting er viktig. Det er ingenting som skiller seg ut og man får ikke et naturlig startpunkt for selve opplevelsen.

Finn derfor noe som alle kan være enige om at er det aller viktigste.  Og bruk dette som selve ledestjernen i prosjektet.

Lag noe de vil elske

Greit. Alle kommer ikke til å elske det du lager uansett. Du kommer ikke til å skape disipler som roper fra fjell hvor fantastisk nettsida di er. Men om du lager noe og lanserer noe som dekker et kjernebehov, og gjør det på en måte hvor brukerreisen er utarbeidet og alle kontaktpunkter er tenkt på. Ja, da har du i det minste laget noe som har en mye større sjanse for at brukeren kommer tilbake til.

Skap opplevelser og ta sjanser

La oss derfor ta ett steg tilbake når vi starter neste nett-prosjekt, og tenke på mennesket i stedet for brukeren. Tenke på å skape opplevelser som igjen trigger følelser.

For alle vet hva en opplevelse er. Vi opplever ting hver eneste dag. Det er nettopp alle de øyeblikkene som skaper en følelse i deg. En tur i skogen. Å kjenne sola på huden. Å møte en du er glad i og å le til du kjenner det i magen.

Vi må begynne å ta sjanser igjen og sette unike, kreative ideer først. Det vil kanskje ikke lykkes hver gang, men det er først da man kan oppleve de mest overraskende resultatene og begynne å skape et forhold til de menneskene som bruker din nettside eller ditt produkt.

Når et menneske knytter gode følelser til din opplevelse bygges det opp tillit og tilknytting til din merkevare. Og er ikke det, det aller viktigste?

Trenger du nye nettsider? Kontakt Espen!
Espen Linna
Fagansvarlig digitale brukeropplevelser
espen@metrobranding.no