Før, når vi skulle spre et budskap, så teppebombet vi. Segmenteringen handlet om hvilken papiravis vi skulle velge, og hvor vi skulle henge opp plakater med budskapet. Og da sosiale medier kom, valgte vi kanskje en kanal, gjerne Facebook, og fortsatte teppebombingen der. Men i dag er det bare én ting som gjelder: Performance Marketing, eller det vi på norsk kunne kalt; synlighetsmarkedsføring.
Enkelt forklart er det budskap som er skreddersydd for enkeltpersoner. Hvor kan du treffe denne personen? På hvilket tidspunkt er han eller hun mest mottakelig? Og hvordan skal du utforme budskapene slik at du oppnår ønsket atferd?
Hva er egentlig Performance Marketing?
Det er ikke bare å trykke på en knapp. Performance marketing er et gigantisk fagfelt. Bare i avdelingen for synlighet i Metro Branding har vi egne spesialister på fem områder:
- SEO (search engine optimization/ søkemotoroptimalisering) – vi bruker on-page og teknisk SEO til å øke synlighet på områder som er viktige for bedriften.
- SEM (search engine marketing) – vi setter opp Google-annonser og Bing-annonser som betalt synlighet i søkemotor. Her er vi opptatt av synergiene mellom betalte og organiske kanaler.
- Videoannonsering – her sørger vi for riktig plassering av videobudskap på tvers av kanalene.
- Programmatisk-spesialister – plasserer reklamebudskap på tradisjonelle digitale flater. I stedet for å dekke større segmenter og flater i gitte perioder, bruker vi avanserte metoder for å treffe relevante personer når de er mottakelige for budskapet.
- SOME-spesialister – jobber kontinuerlig med å bygge merkevare i de forskjellige kanalene. Her er det viktig å teste og justere budskap for å treffe både folk og algoritmer best mulig.
Det som kjennetegner Performance Marketing er målbarheten. Og ikke minst at vi bruker riktig teknologi for å foredle data på en god måte.
Så hvordan gjør vi det, helt konkret?
Teamet vårt i Metro Branding starter alltid med en grundig analyse for å forstå målgruppene. Ut fra analysene finner vi det skjæringspunktet hvor businessinteressene og målgruppens interesser krysser hverandre. Alt innholdet som lages blir dermed basert på denne analysen, enten det er Content Marketing eller ren annonsering.
Under en analyse ser vi mye på søketrender og hvilke intensjonsmålgrupper vi kan klare å definere. Det er også lurt å snakke med målgruppen hvis vi har mulighet til det. I tillegg ser vi på historiske data og hva som har fungert i gitte situasjoner tidligere.
Norske annonsører prioriterer innholdsmarkedsføring
Plassering av budskap – er det bare sosiale medier som gjelder?
Sosiale medier er selvfølgelig viktige flater, så vi må hele tiden følge med i timen for å se hvor folk beveger seg her. Trendene forandrer seg lynraskt, folk er ikke trofaste mot noen kanaler. Så den tiden vi satte av en gitt sum til Facebook eller LinkedIn er forbi – dynamiske budsjetter er alfa og omega.
Og det er ikke bare sosiale medier som gjelder! Alle flater hvor folk beveger seg inne på internett er potensielle eksponeringsflater. Alt fra videoer på VG-TV til apper og podcaster.
Er det en tydelig trend for hva vi bruker tiden vår på digitalt?
Trenden går mot lyd. Vi har sett et stort skifte mot lyd og podcast. Det blir blant annet spennende å se hva som skjer med «Clubhouse» framover, kanskje den «hotteste» appen akkurat nå. Dessuten er video en viktig trend, vi ser det blant annet tydelig gjennom eksplosjonen med TikTok.
Alt var litt enklere i gamle dager, men sorry: Den organiske æraen innenfor markedsføring er død. I dag er teknologi og Content Marketing, eller innholdsproduksjon helt avhengig av hverandre, det hjelper ikke å være god på det ene eller det andre. Og vi som jobber med Performance Marketing må snu oss rundt og følge med hver eneste dag – ingenting varer, ingenting er statisk. Men det er akkurat det som er så spennende med denne jobben, at det aldri står stille!