Det går på sett og vis mot mørkere tider. Tredjeparts-cookien forsvinner. Stadig flere installerer annonseblokkere, mens ditto færre trykker på den grønne knappen når du på nettsiden din spør dem pent om å akseptere alle cookies. Til og med gamle, gode Google Analytics blir skrudd av i 2023. I tillegg strammes GDPR-skruen til.
Resultat: Vi markedsførere får stadig vanskeligere kår å jobbe under. Billedlig fortalt, skrus ett og ett lys av – og vi blir sittende i mørket, uten hjelpemidlene vi er blitt så vant til.
Les også: Mer MarTech, takk!
Bli i lyset
Dermed er det bare å åpne pengesekken, kjøre på med massekommunikasjon og satse på at i alle fall noen i målgruppen får med seg budskapet ditt? Tida for kirurgisk markedsføring er over!
Nei, heldigvis ikke. Det vil si: Heldigvis ikke, hvis du sørger for å gjøre de riktige grepene nå! Hvis ikke, risikerer du som sagt å havne i mørket – og de fine resultatene du er vant til å rapportere på, vil bli stadig dystrere lesing.
For: Det finnes alternativer til Google Analytics-varianten som skrus av til neste år. Det finnes alternative måter å tenke på hva gjelder cookies og annonseblokkere. Det krever imidlertid at du legger en plan og er proaktiv. For havner du først i mørket, kan det være krevende å få skrudd på lyset igjen.
Ikke bli mørkredd
Som ved de fleste andre utfordringer her i livet, handler det om å ta tyren ved hornene: Rett og slett identifisere utfordringene du og din virksomhet står i, hvilke muligheter du har – og hva som er realistisk å få til i praksis.
Det er ingen grunn til å bli mørkredd. Snarere tvert imot: Framtiden er lys, både for deg som markedsfører og kundene dine – det vi får er atskillig bedre enn det vi forlater. Hvis du gjør ting riktig, vel og merke.