Kundenes forventninger endres stadig. Det er i så måte avgjørende at du utvikler tjenester/produkter som holder merkevaren din relevant. En designsprint gjør at du kommer i forkant og kan utvikle tjenester som overgår kundens forventninger.
Hva er en designsprint?
Kort sagt en metodikk for raskt å identifisere, prototype og teste ideer. Begrepet forbindes gjerne med Google Ventures, som utviklet en fem-dagers prosess der flerfaglige team jobbet sammen om å løse utfordringer. Senere er det kommet mange varianter av dette, men grunnleggende handler en designsprint om det samme:
- Forstå utfordring
- Definere konkret problemstilling
- Jobbe fram ideer til løsning
- Beslutte idé/idékombinasjoner det skal jobbes videre med
- Visualisere en prototyp
- Teste i målgruppe
- Konkludere mht. veien videre
Fordeler med designsprint
Har du ansvar for virksomhetens merkevare? I så fall kan du notere deg tre opplagte fordeler ved designsprint-metodikken:
Fordel 1: Effektivt og målrettet
En av de største fordelene med en designsprint er evnen til raskt å identifisere og validere ideer som har potensial. Det betyr at merkevarer kan unngå å investere tid og ressurser i prosjekter som ikke møter kundenes behov eller forventninger.
Fordel 2: Brukeren i sentrum
Designsprint-prosessen krever testing med ekte brukere, noe som sikrer at kundenes perspektiver og erfaringer er i sentrum. Dette fører til tjenester som er mer tilpasset kundenes ønsker og behov, og som styrker merkevareopplevelsen ved å gjøre den mer relevant og engasjerende.
Fordel 3: Fremmer innovasjon
Ved å samle tverrfaglige team til kreativ problemløsning, utløser metodikken innovasjon og nytenking. Dette kan føre til unike tjenester som står seg ut i markedet, og som gjør merkevaren mer attraktiv og forbedrer konkurranseevnen. Du kommer i forkant, både i forhold til konkurrenter og kundens forventninger.
Sprint sammen med oss!
Tjenesteinnovasjon er en nøkkel til å holde merkevaren relevant, og i Metro har vi utviklet våre egne varianter av designsprint. I utgangspunktet har vi to ulike måter å gjøre det på: Vi kan fasilitere prosesser hos deg, med dine kolleger, eller vi kan utføre større deler av sprinten for deg – med vårt team. Vi kan gjennomføre både digitalt og analogt.
Ta kontakt, så finner vi løsningen som passer best for deg!