Fagprat

Stemmesøk i Google – 7 tips

Er du forberedt på stemmesøk i Google? Her er noen gode råd.

Vi har hørt det lenge nå. Stemmesøk kommer for fullt, og du som markedsfører må ta trenden innover deg for alvor. Men hvor skal du begynne?

Lær mer – bli med på kurs i synlighet i Google

Ny adferd hos kundene krever ny adferd hos markedsførere. Hvis ikke merkevaren din er tilstede blant millioner av stemmesøk, har du tapt før du har begynt. Det er på høy tid å justere innholdsmarkedsføringen for å få effekt.

Aller først – hva er Google stemmesøk?

Stemmesøk er når du stiller Google et muntlig spørsmål, i stedet for å taste inn søket ditt i søkefeltet. I motsetning til det skriftlige søket, der du får opp flere resultater i Google, får du med stemmesøk bare ett resultat lest opp. Dette resultatet kalles «plass 0 i Google» eller featured snippets. En slik plassering er selvsagt gull verdt.

Du kjenner sikkert også til stemmesøk fra digitale assistenter som for eksempel Siri på iPhone. Siri henter også mange av sine svar fra Google.

Slik tilrettelegger du for stemmesøk:

1. Vær i forkant

De aller fleste søker fortsatt skriftlig, men Google estimerer faktisk at 50 prosent av alle søk i verden ville være stemmesøk i 2020. I Norge tar dette litt lengre tid, men i USA er allerede trenden på god vei. Vær derfor lur.

Sørg for å tilrettelegge for stemmesøk alt nå – så ligger du et hestehode foran når alle andre i Norge om noen par år innser at dette er forretningskritisk.

2. Forstå dine kunders behov

Når vi søker i Google er det for å få svar på noe. Sørg for å gi gode svar – sett fra dine kunders ståsted. Hva er det de lurer på, og kan komme til å søke etter, når de er på jakt etter noe du kan hjelpe dem med? Tenk at du skal løse problemer, ikke selge varer og tjenester.

Snakk med kundesenteret, sentralbordet, selgerne og andre som er i daglig kontakt med kundene dine, og kartlegg hvilke spørsmål som oftest dukker opp. Alle disse spørsmålene bør du tydelig kunne svare på med innhold på nettsiden.

For å finne ut hva folk søker etter i Google, YouTube og Bing må du foreta en søkeordsanalyse. Vi i Metro Branding hjelper deg gjerne med det. Med en slik tilnærming er du sikret en innholdsplan som faktisk gir nytteverdi for kundene.

3. Svar på spørsmål – og styrk merkevaren din

Når du stiller muntlige spørsmål til mobilen din blir sjargongen annerledes enn når du skriver. Fra å taste «bra italiensk restaurant Oslo» i søkefeltet, sier du i stedet sannsynligvis noe sånt som «hva er den beste italienske restauranten i Oslo?». Slike type fraser må du svare på.

Sørg for at du har innhold som svarer på alle spørsmål knyttet til din merkevare. Lag gode FAQ-sider (vanlige spørsmål og svar), skriv artikler og lag filmer som utdyper det kundene dine søker etter og lurer på. Husk at mange søk starter på YouTube, som er verdens nest største søkemotor, etter Google. Legg derfor alltid filmene dine der også.

4. Tilpass for lokale søk

Vær raus med praktisk informasjon på nettsiden som adresse, åpningstider, telefonnummer, veibeskrivelse og andre ting kunder garantert lurer på. Sørg dessuten for å oppdatere Google My Business som ofte er kilden Google leter i ved lokale og praktiske søk. Du må tilkjennegi hvor bedriften din holder til, ellers blir det vanskelig å gi svar hvis noen for eksempel søker «Hvor er den beste tannlegen i Flekkefjord?».

5. Strukturer innholdet

Selv om Google stadig blir smartere og skryter av sin kunstige intelligens, skader det ikke å hjelpe robotene litt på vei med å tolke innholdet. Ved bruk av såkalt strukturerte data, eller rich snippets, forklarer du i koden hva innholdet ditt handler om. Er det en forestilling? Oppskrift? Tjeneste? Bloggpost? Anmeldelse? Butikk?

Dette er svært viktig for å prestere godt i stemmesøk.

6. Ha raske og mobilvennlige nettsider

Kan du tenke deg noe mer irriterende enn trege nett- eller mobilsider? Ikke Google heller! Derfor ønsker de ikke å vise sider som føles som sirup i søkeresultatet.

Har du ikke kontroll på dette, så er det på høy tid.

7. Ha trygge nettsider

Google er opptatt av å trygge brukerne sine, derfor prioriterer de nettsider med sikker kommunikasjonsprotokoll – https. Dette beskytter informasjonen til de som besøker siden din ved å kryptere data. Hvis du samler inn data på nettsiden, for eksempel ved å tilby abonnement på et nyhetsbrev, må du sørge for å få på plass https.

Vil du lære enda mer? Bli med på kurs i samarbeid med Kampanje!

En god og en dårlig nyhet … 

Selv om du følger alle rådene våre og tilpasser nettsiden din alt du klarer, er du ikke sikret plass 0 i søkeresultat. Det er mange om beinet, og bare ett resultat vinner. Men én ting er helt sikkert – hvis du ikke prøver, vil du i alle fall ikke lykkes.

Den gode nyheten er at selv om du ikke alltid vinner stemmesøket, får du en nettside som setter kunden i fokus hvis du følger rådene våre. Og det vil uansett lønne seg i det lange løp.

Ønsker du å følge mer med på hva vi driver med? 👀 Meld deg på vårt nyhetsbrev!