Fagprat

Tar du kundene dine på alvor?

Gode digitale opplevelser er ikke bare «nice to have». Det er virksomhetskritisk, og kan være avgjørende for om du vinner konkurransen eller ikke får pallplassering i det hele tatt. Se vår sjekkliste og finn ut om din nettside presterer som den skal!

Har du noen gang besøkt en nettside som var så frustrerende å bruke at du bare ville gi opp? Det er ingen god opplevelse, og det er heller ingen god forretning eller merkevarebygging. Visste du at 88 % av brukerne ikke kommer tilbake til en nettside etter en dårlig opplevelse? I dagens digitale forretningslandskap er god UX (user experience) ikke lenger en luksus – det er en nødvendighet, og det er svært lønnsomt.

Få en gratis UX-sjekkliste! Bare fortell oss hvor vi skal sende den.

Tjener penger

Forskning viser at hver krone investert i UX, gir i snitt 100 kroner tilbake i ROI. En analyse fra McKinsey har også avdekket at selskaper som investerer i design og UX, opplever 32 % høyere inntekter og 56 % bedre aksjeavkastning. Men hvorfor er design og UX så avgjørende, og hvordan henger det sammen med konverteringsoptimalisering (CRO) og merkebygging?

En lønnsom kombo

Konverteringsoptimalisering (CRO) handler om å gjøre brukerreisen så smidig som mulig for å øke antallet som gjennomfører ønskede handlinger – som for eksempel kjøp, kontakt eller utfylling av skjemaer. UX og CRO er tett knyttet sammen – en enkel og intuitiv opplevelse reduserer friksjon og øker sjansen for å øke konverteringer.

Se for deg en nettbutikk hvor handlekurven er vanskelig å finne, eller betalingsprosessen er forvirrende. Dette er typiske UX-problemer som direkte påvirker konverteringen. Tenk på det som et helhetlig løp: UX er banen og CRO er målet. En god bane (UX) gjør det lettere å nå målet (CRO).

Studier viser at 53 % av mobilbrukere forlater en nettside hvis den tar mer enn tre sekunder å laste. Dette understreker hvor viktig hastighet og brukervennlighet er for å unngå tapte muligheter. Små, men viktige justeringer, som mer tydelige handlingsknapper, bedre lesbarhet og enklere betalingsprosesser, bidrar til å skape resultater.

Brukeropplevelse og merkebygging

En god UX er som et varmt smil fra en butikkansatt. Det skaper en positiv opplevelse som gjør at kundene vil komme tilbake. Apple er et godt eksempel på et selskap som har forstått verdien av UX. Deres produkter er ikke bare funksjonelle, de er også en fryd å bruke. I 2025 forventer alle å bli møtt med et varmt smil, og effektive, personaliserte løsninger. Hvis du ikke leverer på dette, vil de aller fleste hoppe videre til konkurrenten. Å investere i UX er derfor ikke bare en forbedring av brukerreisen, men en investering i merkevarens langsiktige lønnsomhet og omdømme.

Slik kommer du i gang

  • Start med å analysere data: Hva forteller besøksmønsteret ditt om brukernes behov? Hvor og hvorfor forlater de nettsiden din?
  • A/B-testing: Ikke gjett hva som fungerer best. Test ulike versjoner av nettsiden din for å se hva som gir best resultater.
  • Brukertesting: Få direkte tilbakemelding fra brukerne. Se hvordan de interagerer med nettsiden din.
  • Optimaliser for mobil: Flere enn noen gang bruker mobilen som primær enhet.
  • Mål effekten av UX-tiltak: Bruk KPI-er som konverteringsrate, Net Promoter Score (NPS) og churn-rate for å vurdere forbedringer.

Ikke bli ranet for kunder

Det er på tide å ta UX på alvor. Investerer du i å skape en god brukeropplevelse i dag, vil du se hvordan investeringen vil påvirke bunnlinjen din i morgen. Ikke la konkurrentene dine stjele kundene dine, og ta markedsandeler med en bedre brukeropplevelse enn du selv kan levere til dine kunder.

Her finner du sjekklista:

Last ned vår UX-sjekkliste som gir deg konkrete tips og råd til hvordan du kan gå frem for å forbedre din brukeropplevelse.

Trenger du hjelp med UX og digitale kundereiser? Ta kontakt med Espen!
Espen Linna
Fagansvarlig digitale brukeropplevelser
espen@metrobranding.no