Et varemerke er nemlig et navn, logo, emballasje, produktform eller annet som identifiserer dine varer og tjenester. Og i motsetning til en merkevare, så kan du registrere et varemerke og få juridisk beskyttelse. På den måten hindrer du andre fra å kopiere ditt unike uttrykk. På Patentstyrets nettsider finner du alt du trenger å vite om varemerker i Norge.
Merkevare vs. varemerke
Ordene lyder ganske så likt, men det er i realiteten stor forskjell mellom varemerke og merkevare. Mens varemerke er knyttet til bedriftens eiendeler og kan besluttes, er status som merkevare noe man gjør seg fortjent til. En merkevare er kort og godt summen av alle assosiasjoner kundene har til deg og din bedrift.
De to begrepene kan naturligvis være to sider av samme sak – og ofte vanskelig å skille fra hverandre. Ikoniske Rolls-Royce er et eksempel. Da selskapet ble solgt på slutten av 1990-tallet, var det VW som fikk kjøpt fabrikkene og all kompetansen – og dermed mulighet til å lage bilene. Problemet var bare at de ikke hadde retten til å bruke logoen; den retten hadde BMW kjøpt. Og for å gjøre en lang historie kort, så er det liten tvil om at det var BMW som trakk det lengste strået. Det ble umulig for VW å profitere på merkevaren Rolls-Royce så lenge de ikke fikk tilgang til logoen (varemerket).
Ikke alle varemerker er merkevarer
Merkevaren er veldig nært knyttet til logo, produktdesign og øvrig designunivers – altså varemerket. I motsatt ende finner vi tusenvis av småbedrifter med egne logoer (varemerke), men som neppe kan sies å være kjente merkevarer.
En konklusjon kan være: Alle merkevarer er varemerker, men ikke alle varemerker er merkevarer.