Miljø

Metro har vært Miljøfyrtårn-sertifisert siden 2011, og vi deltar i initiativet til United Nations Global Compact der vi har forpliktet oss til å bidra. Vi dokumenterer også vårt miljøarbeid og -bidrag i WorldFavour overfor flere av våre kunder.

Metro har som mål til å bygge sterke merkevarer og skape verdifulle kundeopplevelser på en bærekraftig og ansvarlig måte. Vårt miljøfokus, med over 10 års Miljøfyrtårn-sertifisering for Sandefjord-kontoret, viser at vi forplikter oss til å redusere vår miljøpåvirkning i samfunnet og er opptatt av å skape et kontinuerlig positivt arbeidsmiljø for våre ansatte. Fortløpende setter vi mål og iverksetter miljøtiltak, evaluerer og forbedrer vårt arbeid. Dette gjelder både for klima, miljø og arbeidsmiljø, i samarbeid med våre ansatte og partnere, slik at vi tar ansvar for vår del i det grønne skiftet og bidrar til en mer bærekraftig fremtid.

Hvis du har innspill, ta kontakt med daglig leder Cathrine Stensland på  cathrine@metrobranding.no

Bærekraft

Bærekraft er et viktig kapittel i Metros personalhåndbok, og vi har et særskilt fokus på dette ved onboarding av nyansatte. Vi er lydhøre for innspill fra ansatte, kunder og samarbeidspartnere på hvordan vi kan bli enda bedre.

Miljøresultatene dokumenteres gjennom årlig Miljøfyrtårn-rapportering som dekker direkte utslipp fra egen drift, energiutslipp og indirekte utslipp:

https://rapportering.miljofyrtarn.no/stats/166896

Vi deler resultatene med våre ansatte, kunder og leverandører. Sertifikatet utstedes for tre år av gangen.

Det er daglig leder som har det overordnede ansvaret og som rapporterer til styret. Vår HR-sjef har det operative ansvaret og følger opp gjennomføring av tiltak og utfører rapportering.

Datalagring

De siste årene har vi satt særskilt fokus på optimalisering av datalagring for å redusere datamengde. Vi bruker effektive datalagringsløsninger som reduserer energiforbruket ved å komprimere data og slette unødvendige filer. Det betyr at vi også reduserer energien som kreves for å drive datasentre, noe som igjen reduserer karbonutslippene. Vi jobber også skybasert med lagring av filer. Mindre datamengder forlenger ofte levetiden til vårt IT-utstyr. Vi har innført policy for regelmessig sletting av utdaterte og irrelevante data, slik at alle ansatte bidrar til å opprettholde bare de nødvendige dataene. Vi har også innført en policy overfor våre kunder om at filene vil bli slettet etter tre år, etter avtale med kunde, dersom ikke kunden har et særskilt behov for å lagre filene lenger. Vi ser på retningslinjer nå for å redusere dette til ett år. Dette vil vi gjøre i samråd med våre kunder, slik at ingenting går tapt av materiale med tanke på historikk, filer som kan gjenbrukes og maler av betydning.

Innkjøp og samarbeidspartnere

Vi er opptatt av at våre leverandører har et sertifisert miljøledelsessystem. Vi er bevisste på valg av våre vesentlige samarbeidspartnere. Vi er trygge på at vi har et godt samarbeid, i henhold til vår miljøpolicy, når våre vesentlige leverandører har et sertifisert miljøledelsessystem.

Trykkerier: Når det gjelder trykking av grafisk materiell, bruker vi trykkerier som er sertifisert med Svanemerket. Et Svanemerket-sertifisert trykkeri skal bruke papir som oppfyller Svanemerkets krav til kopi- og trykkpapir. Dette omfatter blant annet at trevirket kommer fra bærekraftig skogbruk og at det er oppfylt strenge miljøkrav mht. forurensning, kjemikalier og øvrige miljøbelastninger fra papirproduksjonen. Videre samarbeider Metro med trykkerier som bruker rensemidler, trykkfarger, lim og andre kjemikalier som ikke er miljø- eller helseskadelige. Det er krav til trykkeriets avfallsmengde og system for avfallsgjenvinning.

Metro kan få merket trykksaker med Svanemerket, under forutsetning av at det trykkes på et miljøgodkjent papir. På denne måten kan våre kunder profilere at man er miljøbevisst i valg av trykkeri og papir. Svanemerking er noe våre samarbeidspartnere gir til våre kunder uten ekstra kostnad.

Transport

Vi er opptatt av å samkjøre eller benytte kollektivtransport til kundemøter. Antall kundemøter har også blitt betraktelig redusert pga. digitale møter, og gjennomføres kun når partene finner det er nødvendig.

Avfall og ombruk

I 2023 mottok vi for første gang en rapport fra Norsk Gjenvinning, via vår utleier. Rapporten er basert på miljøstasjonen som vi deler med et annet firma, som også har blitt Miljøfyrtårn-sertifisert. Vi får nå tall som er mer presise enn tidligere. Det gir oss en mulighet til å gjøre en enda bedre innsats for å forbedre resultatet av kildesortering fremover. I tillegg har vi inngått et samarbeid med en frivillig organisasjon som heter DoDestination som mottar alt pantegods (tomflasker/bokser), og som jobber for bærekraftige tiltak og bedre skolegang i underutviklede land.

Ønsker du å følge mer med på hva vi driver med? 👀 Meld deg på vårt nyhetsbrev!