Gjøre livet enklere for folk med helseutfordringer

Boots HomeCare jobbet analogt og tungvint. De ønsket bistand fra Metro Branding for å digitalisere forretningsprosessen sin. Målet var færre manuelle transaksjoner.

Kunde
Boots HomeCare

Boots Norge er Norges mest spennende apotekkjede med mer enn 150 butikker over hele landet. Boots eier også Boots HomeCare som er en ledende aktør innenfor sykepleieartikler. Disse apotekene har – i tillegg til farmasøyter og apotekteknikere – tilgang til sykepleiere som kan hjelpe med tilpasning og valg av produkter. Som kunde i Boots HomeCare kan du få produkter på blå resept levert rett hjem.

Målgruppen er både kvinner og menn som håndterer reseptene selv og ønsker dette gjennomført på en enkel og effektiv måte (B2C), samt profesjonelle helsearbeidere som administrerer resepter for mange brukere (B2B2C).

Boots HomeCare ønsket å se på mulighetene for å digitalisere sin forretningsmodell, og utvikle en digital tjeneste som gjør bestilling av utstyr så enkelt som mulig. Vi startet prosjektet med et grundig innsiktsarbeid hvor vi sammen med kunde definerte de viktigste målgruppene, gjorde en kartlegging av nåsituasjon, kundereiser og gjennomførte dybdeintervjuer med målgruppene for å få ytterlige innsikt i brukerbehov og ønsker.

Utfordringen var at målgruppen er stor og mangfoldig, fra såkalte «digitalt innfødte» ungdommer, til eldre mennesker som ikke er så vant til å bruke digitale kanaler. Brukerne vi snakket med i dybdeintervjuene var mellom 25 og 71 år. Målgruppen så et stort potensial i digitale muligheter og ønsket seg mer kunnskap, tips og triks, personlig anbefalinger fra andre brukere, nettbutikk med mer.

Basert på innsikten startet arbeidet med å konseptualisere en ny og digital forretningsmodell som både forbedrer kundeopplevelsen og effektiviserer interne og eksterne arbeidsprosesser. Resultatet ble en ny tjeneste hvor du som bruker får din egen digitale og personaliserte profil og bestillingsliste, som gjør det svært enkelt å bestille de varene du trenger. Tjenesten gir målgruppen akkurat den informasjonen de trenger – når de trenger den – på en sikker, enkel og brukervennlig måte. Med den nye digitale tjenesten til Boots HomeCare kan målgruppene nå enkelt finne ønskelig informasjon og bestille produkter døgnet rundt – rett hjem til seg.

Har du spørsmål om prosjektet, eller andre henvendelser?
Espen Linna
Fagansvarlig digitale brukeropplevelser
espen@metrobranding.no
Ønsker du å følge mer med på hva vi driver med? 👀 Meld deg på vårt nyhetsbrev!