Lede AS er det nye navnet på tidligere Skagerak Nett AS. Lede er et av Norges største nettselskap. Selskapet distribuerer strøm til over 200 000 kunder. I 2021 ble Lede som navn lansert. Det er et navn som forteller hva de gjør – nemlig lede strømmen hjem til deg og meg.
Bakgrunnen for navnebyttet er myndighetenes ønske om å lage et tydelig skille mellom monopolvirksomheten i nettselskapene og konkurranseutsatte markedsaktører. Og vi i Metro Branding var så heldige å få gleden av å utvikle nytt navn og ny visuell identitet.
I navneprosessen var det bred involvering av alle ansatte i Skagerak Nett. Prosjektgruppen var tverrfaglig og vi hadde en morsom, dynamisk, profesjonell og effektiv prosess sammen med kunden. Navnet «Lede» ble godt mottatt og ansatte var fornøyde med å ta på seg den «nye drakta».
Film var et viktig virkemiddel under lansering av det nye navnet og profilen! Metro Branding stod for idé og produksjon.
Det visuelle uttrykket signaliserer innovasjon og at selskapet leder an, Fargene handler om miljøperspektivet, fornybar energi og en bærekraftig fremtid. Bildene kommuniserer nærhet til kundene, om hverdagslivet og hvor viktig strøm er for oss. Samtidig viser fotomanéren litt av virket til Lede – for å få innblikk i både infrastruktur og arbeidshverdagen deres.
Vi starter alltid med digitale flater når vi utvikler profiler. Den skal fungere på mobiltelefon. Den skal skinne i sosiale medier.
Medarbeiderne i Lede setter sin ære i at det alltid skal være strøm til lys og varme der vi bor og der vi arbeider. Det er derfor du ofte møter en Lede-bil på veien.
Teamet vårt bestod av Konseptutvikler, tekstforfatter, Senior designer, Animatør, Motion artist og en UX-designer. Ikke minst strategisk rådgiver og prosjektleder – som skulle få alle brikker på plass – fra digitale kanaler, fysiske flater, kommunikasjonsmateriell, film, designguide og alt av originaler.