Økt synlighet og flere salg i nettbutikken

Med målrettet SEO-arbeid har Oluf Lorentzens nettbutikk blitt en synlig aktør i søkemotorene. Resultatet? En betydelig økning i webtrafikk og salg i nettbutikk: 105 % økning i organisk trafikk og 50 % økning i inntekter fra privatpersoner det siste året.

Kunde
Oluf Lorentzen

Målgruppa

Oluf Lorentzen er en leverandør av delikatessematvarer til matbutikkjeder, storhusholdning og direkte til privatpersoner. Matlagingsentusiaster, de som ser på mat som mer enn næring – nesten som en kunstform eller et statussymbol, er hovedmålgruppen for SEO-arbeidet.

Målet

Målet til Oluf Lorentzen er å få flere privatpersoner inn i nettbutikken. For å få til dette ble søkemotoroptimalisering et viktig tiltak i markedsmiksen.

Oluf Lorentzen manglet innsikt i hvilke søkefraser potensielle kunder faktisk bruker for å søke etter spesielle matvareprodukter, og hvordan nettsidene burde optimaliseres for å øke synligheten i søkemotorer.

Derfor ønsket Oluf hjelp med en SEO- og innholdsstrategi. De ønsket også løpende målinger og rådgivning om hvilke tiltak som burde iverksettes for å forbedre synligheten på de viktigste søkefrasene.

Løsningen

For å forbedre synligheten har vi iverksatt følgende nøkkeltiltak:

  • Søkeordsanalyse: Vi identifiserte de viktigste søkefrasene.
  • SEO-strategi: Vi laget en strategi basert på analysen.
  • Optimalisering: Vi gir råd om hvordan innholdet bør optimaliseres og hva som bør lages for å dekke alle faser av kjøpsreisen.
  • Verktøy og monitorering: Ved hjelp av blant annet Semrush, Keywordtool, Search Console og Screaming Frog overvåker vi utvikling og prestasjon.
  • Statusrapporter: Med jevnlige benchmark-rapporter kan Oluf Lorentzen se hvordan de utvikler seg og sammenligne seg med konkurrentene.
  • Teknisk rådgivning: Hjelp til å rette opp tekniske feil som påvirker synligheten.
  • Google Ads: I tillegg til SEO, håndterer vi Google Ads-annonser for å sikre synlighet der organisk prestasjon ikke er tilstrekkelig. Her har vi et tett og dynamisk samarbeid mellom organisk og betalt synlighet for å sikre maksimal effekt for budsjettet de har.

Resultatet

Siden oppstarten i 2021 har Oluf Lorentzen sett betydelige forbedringer. Her er noen høydepunkter:

  • Bare det siste året har trafikken fra organisk søk har økt med 105 %.
  • Antall visninger i Google har økt med 45 % de siste 16 månedene.
  • Inntekten for siste år har økt med 50 % mot året før, fra forbrukere som har kommet til nettbutikken fra organisk søk.
«Jeg kan trygt si at Metro Branding har overgått våre forventninger med sin rådgivning. Deres grundige analyse, skarpe innsikt og innovative tilnærming har virkelig gjort en forskjell for Oluf.no.»
Teresita Kristiansen
Markedsansvarlig i Oluf Lorentzen AS
Interessert i å øke din synlighet i søk eller vite mer om hvordan vi kan hjelpe din bedrift?
Anette Holtan
Strategisk rådgiver/kundeopplevelse
anette@metrobranding.no
Ønsker du å følge mer med på hva vi driver med? 👀 Meld deg på vårt nyhetsbrev!